Ga je dit weekend op bezoek bij opa en/of oma, ouders of andere familieleden? Waarschuw ze dan voor bankhelpdeskfraude en laat ze niet het slachtoffer worden. De laatste weken komen regelmatig aangiftes binnen van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als medewerker van een bank. Ze bellen een willekeurig slachtoffer op en weten hem of haar op geraffineerde wijze geld afhandig te maken.
Hoe gaat de oplichter te werk?
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Door een truc kan het op het scherm van uw telefoon lijken alsof uw bank belt. Dat noemen we spoofing. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening is gehackt en dat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. U moet uw geld overmaken naar een ‘kluisrekening’ of er komt iemand bij u langs om uw pas op te halen helpen.
Kluisrekening
De oplichter dringt erop aan dat u geld overmaakt naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet. In werkelijkheid boekt u uw geld over naar een rekening van de oplichter en wordt het geld daarna snel weggepind.
Iemand komt langs
Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze oplichter probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met uw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot uw bankrekening.
Krijgt u iemand aan de lijn met het verhaal dat er iets niet klopt met uw bankrekening? Hang dan direct op. Lees voor meer informatie het document Oplichting door nepbankmedewerkers